Tuesday, May 3, 2011

Skąd wzięły się wózki dziecięce? What are these prams?


Skąd wzięły się wózki dziecięce?

Wózki dziecięce to kolejne dziecko epoki wielkich przemian, jakie nastąpiły w epoce oświecenia i późniejszej rewolucji przemysłowej. Wcześniej nie było ani potrzeby ani możliwości produkcji urządzeń służących do przewożenia dzieci z miejsca na miejsce.

Wynalazek Johna Kaya uruchomiony w 1733 roku znalazł się w większości podręczników. I słusznie, bo maszyna tkacka "Flying Shuttle" spowodowała prawdziwą rewolucję w tkactwie. Była też pierwszym z wielu wynalazków, które w końcu doprowadziły do całkowitej zmiany sposobu produkcji, gospodarowania, a co za tym idzie - życia ludzi. Pomysł Williama Kenta z tego samego roku jest dziś jakby zapomniany. Wynalazek miał wprawdzie mniejsze znaczenie dla historii, ale dla coraz bardziej mobilnych rodziców - kluczowe. Wózki dziecięce pozwoliły bowiem bez wysiłku przemieszczać się z maluchami nie tylko w najbliższej okolicy, ale też znacznie dalej.

Kent skonstruował pierwszy wózek po to, żeby w prosty sposób transportować swoje własne dzieci. Był to prosty kosz w kształcie muszli, do którego przytwierdzono koła. Dziecko wsiadało do kosza, a całość ciągnął osiołek lub kucyk. Wkrótce pierwsze wózki dziecięce zdobyły popularność wśród zamożnych warstw społeczeństwa Angielskiego. Prawdziwym przebojem stały się jednak dopiero po upływie stu lat.

W latach czterdziestych dziewiętnastego wieku wózki dziecięce stały się niezwykle popularne. Kilka egzemplarzy sprawiła sobie nawet sama królowa Wiktoria, młoda wówczas mama. Wózki z tamtych czasów wykonane były z drewna, całość trzymała się razem dzięki wykorzystaniu mosiężnych złączy. Zdarzało się, że były bogato zdobione, a poszczególne modele nazywane imionami kojarzącymi się z monarchią. Popularne były księżniczki i Balmorale czy Windsory.

W tym samym czasie wózki dziecięce dotarły za ocean. Przez ocean przeniósł ich ideę Benjamin Potter Crandall. Jego syn opatentował szereg usprawnień wózków, takich jak hamulce czy uchwyty na parasol.

Zmiany w sposobie życia i konieczność opieki także nad starszymi dziećmi przyniosły kolejne wynalazki. W 1889 roku William Richardson opatentował pomysł wózka, w którym pasaże siedzi tyłem do przodu. Była to pierwsza spacerówka. Jego zasługą było także wyeliminowanie z wózków osi, dzięki czemu udało się doprowadzić do sytuacji, w której każde z kół obraca się niezależnie poprawiając zwrotność wózka.

Wiek dwudziesty to już masowa produkcja. W trzeciej dekadzie stulecia wózki dziecięce dostępne są już praktycznie dla każdego. Są również bezpieczniejsze, dzięki wykorzystaniu dużych kół, hamulców, głębszych koszy i niższych, bardziej stabilnych ram. W latach sześćdziesiątych w konstrukcji wózków pojawia się aluminium, co znacznie obniża ich wagę i poprawia użyteczność.

Rozwój produkcji wózków postępuje zgodnie z rozwojem przemysłu i myśli technicznej w ogóle. Kiedy pojawiają się nowe materiały - są wykorzystywane do produkcji pojazdów dla dzieci. Kiedy nowe pomysły zaczynają kiełkować, są podejmowane przez konstruktorów. Tak, jak w każdej innej dziedzinie.


--
Stopka
Czasem piszę...

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.

What are these prams?
Strollers are another child of the great changes which occurred in the Enlightenment and the subsequent industrial revolution. Previously, there was no need or capacity to produce devices for transporting children from place to place.The invention of John Kay launched in 1733 was in most textbooks. And rightly so, because the machine weaving "Flying Shuttle" has caused a revolution in weaving. She was also the first of many inventions, which eventually led to the total change in production, management, and hence - of human life. The idea of ​​William Kent in the same year if it is forgotten today. Although the invention has less importance for the history, but for an increasingly mobile parents - the key. Strollers allowed because no effort to move the babies, not only in the immediate area, but also much further.
Kent built the first carriage so as to easily transport their own children. It was a simple basket-shaped, which fastened the wheels. Child wsiadało to the trash, and all went on donkey or pony. Soon the first baby carriages became popular among the affluent strata of English society. Became a smash hit, however, only after a hundred years.
In the forties of the nineteenth century buggies have become extremely popular. Has made a few copies, even Queen Victoria herself, the young mother. Carriages of those days were made of wood, all stuck together through the use of brass fittings. It happened that were richly decorated, and each model called names reminiscent of the monarchy. Most were Princess and Balmoral and Windsory.
At the same time, baby carriages reached the ocean. Moved through the ocean of the idea of ​​Benjamin Potter Crandall. His son has patented a number of improvements to the cart, such as brakes and umbrella holders.
Changes in the way of life and the need to take care of the older children brought more inventions. In 1889, William Richardson patented the idea of ​​the trolley, in which passengers sit back to front. This was the first stroller. His merit was also eliminated from the truck axle, and managed to lead to a situation in which each of the wheels to rotate independently of improving wheelchair maneuverability.
The twentieth century is already mass production. In the third decade of the century chairs are available for virtually everyone. They are also safer, thanks to large wheels, brakes, and lower costs for deeper, more stable framework. In the sixties, the structure appears in aluminum trucks, which significantly reduces the weight and improves usability.
Development of production trucks follow the development of industry and technical thought in general. When there are new materials - are used to manufacture vehicles for children. When new ideas are beginning to sprout, they are taken by the designers. Yes, as in any other field.

No comments:

Post a Comment